Pikavippien saavuttua markkinoille saattoi moni ylivekaantua helpon rahan saatavuuden vuoksi. Tällöin ei ymmärretty, että summa tulee maksaa aina takasin kovalla korolla. Toisaalta jos rahaa ei ollut pikavipin ottamisen aikaan, miten sitä olisi myöhemminkään? Kuluttajaliitto on tehnyt hartiavoimin töitä pikavippien sääntelyksi.
– Korkokatto tulee laskea vakituisesti kymmeneen prosenttiin. Sekä suoramarkkinointia että yleismarkkinointia tulee rajoittaa. Näillä keinoilla voidaan ennaltaehkäistä kuluttajien ylivelkaantumista, Kuluttajaliiton valtuusto napauttaa kannanotossaan.
Koronavirus aiheutti poikkeusolot, jolloin pikavippien sääntelyä tukennettiin väliaikasesti. Nyt muutoksista halutaan pysyviä. Suoramarkkinointi houkuttelee kuluttajia ottamaan pikavippejä. Siinä korostetaan lainan ottamisen nopeutta ja helppoutta, mutta jätetään taka-alalle luoton kokonaiskustannukset ja takaisinmaksu. Tämä on ongelmallista, koska tutkimusten mukaan kuluttajat tekevät päätöksiä nykyhetken tarpeen lähtökohdista ja painottavat myönteisiä seikkoja kielteisten sijaan.