Perinteinen stereotypia karavaanarista on kesähatulla varustettu keski-iän ylittänyt mies, joka on pukeutunut kätevään vaaleanruskeaan taskuliiviin ja aurinkoläpillä varustettuihin aurinkolaseihin. Todellisuudessa karavaanarit ovat trendikkäitä ja tavallisia perheellisiä.
Kotimaan matkailu sai ihmiset siirtymään viime vuonna pyörien päälle ja kulkemaan Suomea ristiin rastiin. Etätyö mahdollistaa sen, että päivä voi alkaa mistä tahansa. Olipa se sitten merenrannalta tai korpimetsästä. Varusteltu asuntoauto tarjoaa mukavan matkustustavan ja puitteet.
Best Caravan Oy:n markkinointijohtaja Tuomas Salminen tietää, että matkailuautoilu on ollut kasvussa jo ennen koronaa, mutta selkeä kasvu nuoremmissa kohderyhmissä on nähty kevään 2020 jälkeen. Uusien asiakkaiden kasvu on noin kaksinkertainen edellisvuoteen nähden, ja haasteeksi tuleekin jo kysyntään vastaaminen. Retkeily- ja matkailuautot viedään käsistä.
Matkailuautoilu on takavuosina kärsinyt vanhentuneesta imagosta, mutta maine on kääntymässä. Matkailumuodon itsenäisyys ja ekologisuus puhuttelevat kaupunkilaisia nuoria aikuisia, jotka ovat löytäneet lajin. Tämä näkyy myös sosiaalisen median ‘#vanlife’-ilmiössä ja matkailuautoaiheista jaetuissa kuvissa. Karavaanarius edustaa nyt uudenlaista vapautta matkustaa, ekologisesti ja aikatauluista riippumattomasti.
Parhaat matkavinkit karanaavareille löydät täältä.