Korona-aika on lisännyt tuotteiden tilaamista verkosta, minkä myötä moni on törmännyt ärsyttävään ilmiöön. Tilattu paketti saattaakin päätyä huomattavasti kauemmas kuin mihin sen piti alun perin saapua. Ongelma on herättänyt kiivasta keskustelua sosiaalisessa mediassa.
Nyt pakettien päätymisestä muualle kuin asiakkaan valitsemaan automaattiin on ensi kertaa julkistettu dataa. Ylen mukaan noin 5-7 prosenttia Postin kuljettamista verkkokauppapaketeista kerrotaan tulevan toimitetuiksi yli puolen kilometrin päähän alkuperäisestä noutopaikasta. Kyseessä on pakettien määrän kasvamisesta johtuva ongelma, jota Posti pyrkii nyt ratkomaan.
Suomen Posti – Paska laitos -Facebook-ryhmän perustanut Karo Holmberg kertoo uskovansa, että Posti vähättelee pakettiongelmaa alhaisiin prosenttilukuihin vetoamalla. Postin Tommi Kässi puolestaan kertoo yhtiön avaavan uuden automaatin lähes päivittäin. Käytössä on tällä hetkellä yli 2 000 pakettiautomaattia.
Postin on aikaisemmin uutisoitu avaavan sisätilojen pakettiautomaattien lisäksi myös ulkoautomaatteja. Niitä tullaan sijoittamaan esimerkksi suosittujen kulkreittien varrelle. Ensimmäiset ympäri vuorokauden auki olevat automaatit ilmestyvät Vantaalle vielä kesän aikana.