Helteen saattaisi kuvitella lisäävän suomalaisten alkoholin käyttöä, mutta ainakin Alkossa tilanne oli kesäkuussa jopa päinvastainen. Alkon litramyynnin on paljastettu vain vähentyneen viime vuoden kesäkuuhun verrattuna. Litramyynti oli jo tammi-kesäkuussa hieman viime vuotta pienempi.
Alkoissa myytiin kesäkuussa juomia yhteensä 8,8 miljoonan litran edestä. Määrä oli jopa 4,6 pienempi kuin vuoden 2020 kesäkuussa. Alkon Länsi-Suomen palvelujohtaja Kimmo kertoo tiedotteessa uskovansa, että myynnin vähentyminen johtui baarien ja ravintoloiden tilanteen helpottumisesta koronarajoitusten lieventämisen myötä.
Lämpimät ilmat ovat näkyneet erityisesti raikkaiden, matala-alkoholisten ja alkoholittomien juomien myynnissä. Kuohuviinin ystäviä on kiinnostanut erityisesti trendijuomaksi kuvailtu roseeprosecco. Sen osuus kaikista myydyistä roseekuohuviineistä oli 25 prosenttia.
Roseeviinien suosio kasvoi yleisesti 4,9 prosentilla, kuohuviinin 13,9 prosentilla ja alkoholittomien juomien 24,5 prosentilla. Valkoviinien myynti puolestaan laski kesäkuussa noin kahdeksalla prosentilla ja punaviinien 11 prosentilla.