Taksilain uudistuttua vuonna 2018 alalle tuli paljon uusia autoilijoita, ja kaupungeissa oli kysyntään nähden runsaasti tarjontaa. Osa uusista tulokkaista poistui kuitenkin nopeasti alalta. Korona vei ison joukon kuljettajia muille aloille ja nykyiset kuljettajat ikääntyvät. Alalla on menossa sukupolven vaihdos.
– Isoimmissa kaupungeissa sekä pääkaupunkiseudulla tarvitaan lisää työvoimaa taksialalle. Koronan myötä ylikapasiteetti on purkautunut, ja arjen muututtua kohti normaalia ala kärsii jo työvoimapulasta, kertoo Tuomo Halminen, taksiyhtiö Menevän toimitusjohtaja.
aksialaa on ruodittu lakiuudistuksen sekä ylikapasiteetin näkökulmasta runsaasti julkisessa keskustelussa viime vuosina. Halminen näkee tässä rekrytointinäkökulmasta haasteen. Hänen mukaansa alaa ei pidetä kovin houkutteleva, kun otsikoissa näkyvät lähinnä negatiiviset asiat. Vastuulliset toimijat kuitenkin palkkaavat vain sen verran, että ammatti työllistää riittävästi ja sillä saa leivän pöytään. Hyviäkin työnantajia siis on.
– Nykyään koulutuksesta vastaavat työnantajat, ja kuljettajan on suoritettava Traficomin taksinkuljettajan koe. Menevässä meillä on näyttökoe, jossa tarkastetaan auton käsittelytaidot ja tekniikan hallinta sekä se, että palveluasenne on kohdallaan. Alussa myös kokeneempi kuljettaja on mukana. Alalle pääsy on siis kevyt mutta tuettu, Halminen valottaa.