Suomen mökkipitäjissä ja maaseuduilla ajetaan usein sorateillä. Suomalaiset ovat vaihtaneet koronan myötä lentomatkailun road tripeihin, jossa renkaat kuluttavat Suomen tieverkostoa tuhansien kilometrien edestä. Helle on vaikuttanut sorateiden kuntoon.
Väyläviraston mukaan pitkät helleaallot aiheuttavat myös sorateiden kuivumista, ja niiden pölyäminen on kesäisin yleinen ongelma tielläliikkujille. Pölyämisen lisäksi kuivuus aiheuttaa sen, että tiellä olevia kuoppia ei saada tasattua. Perinteisesti pölyämistä on vähennetty esimerkiksi suolaliuoksella. Sorateiden pinnat ovat kuitenkin saattaneet kuivua niin, että niiden työstäminen on ongelmallista ja pinta saattaa jopa hylkiä vettä.
– Sorateiden kastelu vaatisi paljon vettä, jotta tien pinta saataisiin pehmennettyä muokkausta varten. Tähän vaadittaisiin nykyistä pidempikestoista sadetta. Elokuussa yökasteen pitäisi viimeistään alkaa helpottaa tilannetta, kertoo maanteiden kunnossapidon asiantuntija Jarkko Pirinen Väylävirastosta.
Koska Suomessa sorateiden tyypillisin ongelma on usein kelirikko tai sateiden aiheuttama liejuuntuminen, on myös sorateiden rakenteet suunniteltu kotimaalle tyypillisten olosuhteiden mukaan. Etelä-Suomessa kuivuudesta kärsiviä sorateitä on yhteensä lähes 10.000 kilometriä, mikä kannattaa ottaa huomioon myös matkailulle lähdettäessä.