Microsoftin nimissä tehdyt huijauspuhelut ovat muodostuneet isoksi ongelmaksi niin Suomessa kuin muuallakin maailmalla. Tutkimuksen mukaan jopa puolet suomalaisista on saanut soittoja yhtiön teknisen tuen työntekijöinä esiintyviltä huijareilta.
Niin kutsutuissa teknisen tuen hujauksissa tekijä esiintyy yhtiön työntekijänä ja pyrkii kalastelemaan esimerkiksi henkilötietoja, salasanoja sekä pankki- ja luottokorttitietoja. Microsoft teetti 16 maassa tutkimuksen jonka tarkoituksena oli selvittää ongelman laajuus. Sen perusteella puolet Suomen väestöstä on altistunut huijaukselle, 12 prosenttia vastaajista on jatkanut yhteydenpitoa huijarin kanssa saatuaan puhelun, ja kolme prosenttia vastaajista on menettänyt heille rahaa.
Suuressa osassa puhelinhuijausyrityksiä tekijät ovat esiintyneet nimenomaan Microsoftin edustajina. Puheluiden lisäksi ihmisiä yritetään huijata esimerkiksi sähköpostiviesteillä, ammattimaisen näköisillä ponnahdusikkunoilla ja sivustojen uudelleenohjauksella.
Suomessa asuvista huijareiden kanssa jatkavat yhteydenpitoa todennäköisimmin 38-53 vuotiaat ja miehet. Huijarin kanssa yhteydenpitoa jatkaneista 61 prosenttia kertoi tilanteen aiheuttaneen vähintään kohtalaista stressiä.
Suomen tulokset alittivat maailmanlaajuisen keskiarvon, sillä globaalilla tasolla 59 prosenttia on joutunut huijausten kohteeksi ja seitsemän prosenttia menettänyt heille rahaa. Microsoft Oy:n teknologiajohtaja Juha Karppisen mukaan suomalaisilla on kuitenkin edelleen opittavaa tietoturvasta. Yhteydenottojen kanssa täytyy olla aina varuillaan, ja esimerkiksi monivaiheisella tunnistautumisella voidaan torjua merkittävä osa verkkohyökkäyksistä.