Korona-aikana kotona vietetyn ajan lisääntyminen sai monet intoutumaan kotona kokkailusta, mutta suomalaisten into ruoanlaittoa kohtaan vaikuttaa laantuneen tämän vuoden kevään ja kesän aikana. Samalla kiinnostus esimerkiksi alkoholittomia oluita kohtaan nousi. Tämä käy ilmi Päivittäistavarakauppa ry:n tuoreesta tiedotteesta.
Valmisruokein myynti kasvoi huhti-kesäkuussa 20 prosentilla. Erityisesti suosiotaan kasvattivat valmiit pizzat ja suolaiset piirakat, joiden myynti lisääntyi 14 prosentilla. Nousussa olivat myös vauvanruokien, viljatuotteiden, leivän ja alkoholittomien juomien myynti, sillä esimerkiksi alkoholiton olut meni alkuvuodesta kaupaksi jopa 36 prosenttia enemmän kuin viime vuonna samana ajanjaksona.
Valmistusta vaativien tuotteiden, kuten kalan, lihan ja perunan myynti väheni. Laskussa oli erityisesti lampaanlihan, kalan ja vihanneksista perunoiden myynti. Tuorevihannesten myynti pysytteli samanlaisena kuin ennenkin, säilöttyjen ja pakastettujen vihannesten myynti sen sijaan väheni.
– Tämän vuoden huhti-kesäkuussa suomalaiset ostivat raaka-aineiden sijaan enemmän valmiita ja nopeasti lämmitettäviä ruokia, Päivittäistavarakauppa ry:n toimitusjohtaja Kari Luoto toteaa.