Koronakriisiin liittyvät rajoitukset ja alueelliset suositukset näkyivät alkuvuodesta hätäilmoitusten pienentyneessä määrässä, paljastaa Hätäkeskuslaitos. Sen sijaan kesäkuukausina ilmoitusten määrä kasvoi.
Hätäilmoitusten kokonaismäärä laski tammi-huhtikuun aikana viime vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Kesän aikana ilmoitusten määrä oli sen sijaan suurempi kuin viime vuonna. Hätäilmoituksista 89 prosenttiin kyettiin vastaavaan 10 sekunnissa, kun vielä vuonna 2020 luku oli 95 prosenttia.
– 10 sekunnin vastausaikatavoitteen heikentyminen johtui pääosin lomakauden henkilöstövajeesta, pitkään jatkuneesta hellejaksosta, jolloin ihmisille sattuu ja tapahtuu enemmän, sekä koronakriisiin liittyvien rajoitusten muutoksista, Hätäkeskuslaitoksen laatupäällikkö Tommi Hopearuoho kertoo tiedotteessa.
Ruuhkapiikkejä hätälinjaan syntyi esimerkiksi myrskyjen aikaan ja juhlapäivinä, kuten juhannuksena ja koulujen päättymisviikonloppuna. Hätäilmoituksista 54 prosenttia välitettiin tehtäväksi muille viranomaisille ja loput kyettiin hoitamaan hätäkeskuspäivystäjän ohjeistuksella. Hätänumeroon kuulumattomien puheluiden määrä väheni edelliseen vuoteen verrattuna, ja esimerkiksi pilapuheluita kirjattiin 3 000 vähemmän kuin viime vuonna.