Verkkorikollisuuden on varoitettu lisääntyneen merkittävästi Suomessa viimeisten kahden vuoden aikana. Yleistyneitä ovat Telian mukaan paitsi kalastelu- ja huijausviestit, myös esimerkiksi yrityksiin kohdistuneet kyberhyökkäykset.
Useat tietoturvaraportit ovat varoittaneen kyberhyökkäysten kasvaneen koronapandemian aikana jopa kymmeniä prosentteja. Uudenlaisena ilmiönä ovat palvelunestohyökkäysten kohdistaminen sellaisiinkin yrityksiin ja organisaatioihin, jotka eivät ole olleet aiemmin niille tyypillisiä kohteita.
– Olemme viime aikoina nähneet kohdistettuja hyökkäyksiä esimerkiksi suomalaisiin teollisuusyrityksiin ja pieniin yrityksiin. Näissä hyökkäyksissä voi olla kyse silkasta kiusanteosta, mutta vaikuttimet voivat olla myös poliittis-taloudellisia taustaltaan, Telia Cygaten palveluliiketoiminnan johtaja Toni Vartainen varoittaa tiedotteessa.
Myös tietojenkalasteluyritukset ovat olleet yleisiä. Käyttäjätunnuksia ja muita luottamuksellisia tietoja kalastellaan hyödynnettäväksi esimerkiksi niin kutsutuissa toimitusjohtajahuijauksissa. Niissä verkkorikolliset esiintyvät yritysten johtavina tahoina tavoitteenaan hyötyä rahallisesti esimerkiksi valtuuttamalla rahasiirtoja ja lähettämällä tekaistuja laskuja.
Vartiaisen mukaan suomalaisyritykset eivät ole valmistautuneet riittävästi verkkorikollisuuteen. Niiden riskit ovat kasvaneet esimerkiksi etätyön myötä, sillä käyttäjät ja palvelut ovat hajautuneet suljetuista verkoista eri verkkoihin, yhteyksiin ja laitteisiin. Vartiainen peräänkuuluttaa uudenlaista tietoturvasuunnittelua, työntekijöiden perehdyttämistä hyökkäystilanteisiin esimerkiksi niiden harjoittelun muodossa ja jopa kokonaista IT-infran uudelleensuunnittelua.