Monet suomalaiset ovat saaneet syyskuun aikana sähköyhtiö 365 Hankinnan lähettämiä laskuja. Erikoisen asiasta tekee se, että yhtiön sähköntoimitus on jo keskeytetty. Yhtiöltä syyskuussa ilmestyneitä laskuja ei pidä Kilpailu- ja kuluttajaviraston mukaan maksaa.
KKV kertoo saaneensa useita ilmoituksia 365 Hankinnalta sähköntoimituksen keskytyksestä huolimatta ilmestyneistä laskuista. Viraston mukaan laskut ovat perusteettomia. Näin ollen niitä ei tule maksaa.
– Kuluttajien ilmoitusten mukaan laskuissa vaaditaan palvelumaksuja 1.8.2021 alkaneelta vuoden jaksolta, yhteensä 118,80 euroa. Kuluttajilla ei voi olla 365 Hankinnan kanssa voimassa olevaa sähkönmyyntisopimusta, johon yhtiön 1.8.2021 aloittama laskutus voisi perustua. Siksi on selvää, että kuluttajien ei pidä maksaa saamiaan laskuja, KKV tiedottaa.
365 Hankinnan sähköntoimitukset keskeytyivät kesäkuussa tasevastaavan puuttumisen vuoksi. KKV:n mukaan laskusta voi reklamoida siinä ilmoitettuun sähköpostiosoitteeseen, ja jos perintä jatkuu, voi tarvittaessa yhteydessä olla KKV:n kuluttajaneuvontaan. Viraston mukaan yhtiön tulisi myös palauttaa osan asiakkaiden ennakkoon ennen sähköntoimituksen keskeytystä suorittamat maksut tulevasta sähkönkäytöstä.