Kulutustottumusten muutokset ovat ilmastonmuutoksen hillinnässä ja luonnon monimuotoisuuden säilyttämisessä ratkaisevassa asemassa. Esimerkiksi siirtyminen uusiutuvaan energiaan on tärkeää, mutta se ei vielä yksin riitä. On arvioitu, että 45 prosenttia ilmastovaikutuksista tulee tuotannosta ja kulutuksesta.
– Jokaisella kulutusvalinnalla on merkitystä. Minulle on itsestään selvää jo kotikasvatuksesta, että tuotteiden taustoja pitää tuntea. Kun massat tekevät vastuullisia valintoja, sitä kautta syntyy voimaa, sanoo Joutsenmerkin eli pohjoismaisen ympäristömerkin vastuullisuuskampanjan keulakuva Jasper Pääkkönen.
Näyttelijä, perhokalastaja ja täysverinen luontomies Jasper Pääkkönen on Joutsenmerkin vastuullisuuskampanjan keulakuva. Kampanjavideo leviää laajasti sosiaalisen median kanavissa. Joutsenmerkki on virallinen, niin sanottu tyypin 1 ympäristömerkki, jonka kriteerit huomioivat koko elinkaaren aina raaka-aineesta kierrätykseen. Näin se erottuu uskottavana, kunnianhimoisena ja luotettavana merkkiviidakossa, jossa vaanii myös viherpesun vaara.