Viime kesä oli helteinen, mikä sai suomalaiset janoisiksi. Tämä näkyi esimerkiksi panimoyhtiö Olvin myyntivolyymin kasvussa. Lämpimillä ilmoilla ihmisille maistuivat muutkin kuin alkoholipitoiset juomat.
Olvin toimitusjohtaja Lasse Aho kertoo tiedotteessa myynnin kasvun olleen suurinta alkoholittomissa tuotteissa. Kysyntä oli suurta erityisesti vesissä, joita olisi mennyt kesän kuumimpien kausien aikaan enemmänkin.
– Helteinen kesä kasvatti kokonaiskysyntää voimakkaasti, johon vastaaminen oli haasteellista ja aiheutti jonkin verran toimitusvaikeuksia, Aho paljastaa tiedotteessa.
Olvin myynti kasvoi heinä-syyskuussa 16 prosenttia, liikevaihto 15,5 ja liikevoitto 9,7 prosenttia. Loppuvuodesta edessä saattaa olla tutotantomäärien rajoituksia, sillä raaka-aineiden ja pakkaustarvikkeiden saatavuudessa on ollut ajoittaisia vaikeuksia. Tuotantokustannuksiin kohdistuu myös merkittäviä hinnankorotuspaineita.