Joulukuu on edelleen ehdottomasti tärkein myyntikuukausi Suomessa toimivalle kaupalle. Joulukuun myynti kasvaa vuoden kuukausikeskiarvoon verrattuna noin viidenneksen. Kaupat ovat arvioineet, että asiakkaita käy ostoksilla enemmän kuin viime vuonna. Kaupanteko alkaa vilkastua todennäköisesti Black Fridayn aikana.
−Vähittäiskaupan joulukuun myynti on 2010-luvulla alkanut hieman tasaantua muille kuukausille. Black Friday -ilmiö on joillakin erikois- ja käyttötavarakaupan aloilla siirtänyt jonkin verran sesongin myyntiä marraskuulle, erityisesti tämä näkyy kodintekniikassa ja urheilukaupassa. Myös erilaiset muut kampanjat ja pienemmät sesongit hajauttavat kauppaa jo ympäri vuoden, Kaupan liiton edunvalvontajohtaja Simo Hiilamo selvittää.
Eniten joulusesongin aikana vilkastuvat urheilu-, elektroniikka- ja muotikaupat. Viime vuonna Suomessa myytiin joulukuussa vähittäiskaupoissa arvonlisäverollisia tuotteita noin viiden miljardin euron edestä, eli keskimäärin 1.110 eurolla per Suomessa asuva 15–85-vuotias.
−Tavarataloille ja monille erikoiskaupan aloille joulumyynnin onnistuminen on lähes kriittistä. Vaikka joulukuun suhteellinen merkitys päivittäistavarakaupassa on laimentunut 2010-luvulla, joulukuu on edelleen ylivoimaisesti suurin myyntikuukausi ruokakaupoille ja marketeille, Hiilamo painottaa.