Gmail ja Outlook -sähköpostipalveluiden käyttäjiä on varoitettu uudesta huijauksesta. Siinä ihmisiä lähestytään sähköpostitse viesteillä, joissa heidän väitetään ostaneen jotain kalliita tuotteita.
Express-lehden mukaan viesteissä väitetään, että ainoa keino perua rahakas tilinsiirto on asiakaspalveluun soittaminen. Todellisuudessa viestissä olevan numeron toisesta päästä vastaa huijari, joka yrittää kalastella pankkitietoja tai saada urhia asentamaan tietokoneeseensa haittaohjelmia.
Tietoturvayhtiö Proofpointin mukaan huijausviesti lähtetään jopa kymmenille ihmisille päivittäin. Yhtiön arvion mukaan noin 60 miljoonaa ihmistä on menettänyt rahaa puhelinkeskushuijausten vuoksi.
Proofpointin mukaan huijausviesteissä viitataan usein suosittuihin ja luotettuihin tahoihin ja brändeihin. Useissa tapauksissa niissä luvataan hyvityksiä esimerkiksi virheellisesti ostetuista konserttilipuista, ohjelmistopäivityksistä tai rahoitusavustuksista.