Suomalaisten ruokailutottumukset ovat kokeneet muutoksia viime vuosina ja etenkin korona-aikana. S-ryhmän tilastojen mukaan esimerkiksi broilerin ja kasvisproteiinien kysyntä on kasvanut. Tilastoissa vertailtiin myyntitilastoja vuosina 2018-2019 ja 2020-2021.
S-ryhmän mukaan broilerin myynti ohitti ketjun liikkeissä tänä vuonna ensi kertaa porsaanlihan myynnin. Broilerin myynti kasvoi 16 prosenttia, ja vastaavasti porsaanlihan myynti laski neljä prosenttia. Kasvisproteiinien myynti kasvoi jopa 24 prosenttia, ja eniten se meni kaupaksi pääkaupunkiseudulla.
Suomalaiset suosivat korona-aikana myös kalaa, jonka myynti kasvoi 27 prosenttia. S-ryhmän kauppoihin avatut sushipisteet ovat niin ikään osoittautuneet menestykseksi. Sushin myynti kaupoissa kasvoi kahden vuoden aikana avattujen lähes sadan uuden sushipisteen myötä jopa 1 853 prosenttia.