Black Friday tulee: Mieti näitä alehuumassa – et kadu jälkikäteen

Lifestyle · Terhi Piiroinen

Perinteisesti kiitospäivän jälkeisenä perjantaina on amerikkalaisia houkuteltu kauppoihin suurilla alennuksilla, ja villitys on viime vuosina yleistynyt myös Suomessa jopa koko viikon kestäväksi aleriehaksi.

– Esimerkiksi viime vuonna korttimaksutapahtumien volyymit Black Fridayna olivat lähes 30 prosenttia korkeammat ja verkkokaupan myyntivolyymit lähes viisinkertaiset lokakuun keskivertopäivään verrattuna, kertoo Netsin maajohtaja Suvi Ruoppa.

Ostokäyttäytymistä voi leimata spontaani asenne. Myöhemmin saattaa kaduttaa ja turhan ostaminen voi vaikuttaa taloustilanteeseen pidemmällä aikavälillä.

– Eihän siinä ole mitään huonoa, kaikki me välillä ostamme hetken mielijohteesta. Mutta etenkin, jos ihmisellä on taloudenhallinnan kanssa haasteita tai taipumusta elää yli varojensa, voi olla parempi olla menemättä houkutusten äärelle. Huomioi, että houkutuksia ovat myös nettikaupat,” Mikkonen muistuttaa.

Houkutusten keskellä on syytä pitää pää kylmänä ja ostaa sitä, mikä lisää omaa hyvinvointia ja mihin on varaa. Näillä Säästöpankin vinkeillä selviät alennushuumasta.

– Tarvitsetko oikeasti tätä tuotetta? Jos maksaisit tuotteesta myös täyden hinnan, voit ilolla ottaa vastaan tarjouksen ja ostaa tuotteen. Mutta jos ostat tuotteen vain, koska se on nyt ”halpa”, et todennäköisesti tarvitse tuotetta ja pärjäät ilmankin.



– Onko sinulla oikeasti siihen varaa? Muista, että Ferrari on Ferrari myös alennettuna. Kannattaa siis pohtia, oletko vain sokaistunut alennusprosentista. Katuisitko liian kallista ostosta vähän ajan päästä?



– Lisääkö ostos hyvinvointiasi? Omien arvojen mukaan kuluttaminen lisää tutkitusti eniten omaa hyvinvointia. Jos ostos on sellainen, että se pidemmän ajan kuluessa lisää hyvinvointiasi (kuten taloudellisesti fiksu sijoitus), se voi olla hyvä ostospäätös.



– Vastuullisuus kunniaan! Suomalaiset nuoret pohtivat muita ikäryhmiä enemmän ostostensa vastuullisuutta, ja vastuullisuuden huomiointi on kansainvälisestikin kasvussa. Mieti, onko ostoksesi vastuullinen teko, josta on iloa pitkään, vai ostatko vain ostamisen ilon vuoksi?



– Onko tarjous oikeasti hyvä? Älä hämäänny isoista aleprosenteista tai ”vain 1 tuote jäljellä” -mainoksista. Joskus myyjä on voinut jopa nostaa tuotteen alkuperäistä hintaa ennen alennusmyyntejä, jotta alennus näyttäisi mahdollisimman isolta. Tee taustatyöt hyvin. Joskus liian hyvä alennus on liian hyvä ollakseen totta.