Yhdysvalloista tutut Black Fridayn alennusmyynnit alkavat marraskuun viimeisellä viikolla. Ostopäätökseen vaikuttavat tutkitusti erilaiset psykologiset näkökulmat, joita ihminen ei aina tiedosta – tai halua tiedostaa. Moni esimerkiksi luulee olevansa kurinalainen kuluttaja, ja ajattelee että ”en tarvitse mitään, käyn vain katsomassa”. Ja yllätys yllätys, päätyy kantamaan kotiin yhtä sun toista.
– Black Friday voi olla positiivinen asia. Se mahdollistaa hyviä asioita, kun löydät tarpeellisen asian hyvällä hinnalla. Ongelmia syntyy, jos ostokseen ei oikeasti olisi varaa, mutta ei haluta jättää ”ainutlaatuista” alennusta käyttämättä tai aletaan katua ostoksia jälkikäteen, Säästöpankin pääekonomisti Henna Mikkonen kommentoi.
Etenkin nuoret katuvat usein otsoksiaan. Yksi ostokäyttäytymistä ohjaava psykologinen tekijä on ihmisen laumasieluisuus. Kolmas psykologinen näkökulma on katumuksen pelko. Tällöin kuluttaja ajattelee, että vastaavaa tarjousta ei tule enää ikinä – ja siksi juuri nyt on pakko ostaa.
– Esimerkiksi isot alennusprosentit tai laskurit, jotka ilmoittavat ”vain 1 tuote jäljellä”, aiheuttavat olon, että päätös on tehtävä heti. Tämä on hyvä kikka, jolla ihmiseltä otetaan harkinta-aika pois. Tässäkin tilanteessa on hyvä istua hetken alas ja miettiä, tarvitseeko tätä tuotetta oikeasti, Mikkonen lisää.