Suomalaiset vaikuttavat innostuneen tänä jouluna toden teolla mädistä. Tämä käy ilmi K-ryhmän tuoreesta tiedotteesta, jonka mukaan erityisesti pakastemätejä on myyty joulun alla erityisen paljon.
K-ryhmän tuoretuotteiden osto- ja myyntijohtaja Janne Vuorisen mukaan pakastemätien myynti on kasvanut ennen joulua jopa 50 prosentilla viime vuoden samaan ajanjaksoon verrattuna. K-ryhmässä mätien suosion epäillään johtuvan somen hittireseptiksi kohonneesta mätidipistä.
– Kiinnostus mäteihin perustuu juuri niiden helppokäyttöisyyteen ja toisaalta siihen, että ylipäätään laadukkaampien tuotteiden suosio on viimeisen vuoden aikana kasvanut. Myös tuollaisilla helpoilla resepteillä, joita somessa jaetaan voi olla vaikutusta kasvuun, Vuorinen toteaa.
Helposti valmistuvaan mätidippiin voidaan käyttää mädin lisäksi muun muassa smetanaa tai ranskakermaa, punasipulia ja limeä. Maalaisperunalastujen kanssa nautittavaksi tarkoitettu dippi on noussut viime päivinä trendiherkuksi erityisesti Iman ja Leena safkaa -sometilillä jaetun reseptin ansiosta.