Monet uudemmat automallit on varustettu ajonvakautusjärjestelmällä, jonka tarkoituksena on helpottaa matkantekoa korjaamalla kuljettajan ohjausvirheitä. Autoliitto on kuitenkin varoittanut ajonvakautusjärjestelmän voivan myös aiheuttaa ikäviä yllätyksiä ohitustilanteissa. Liian suuri ohjausliike voi pahimmillaan johtaa ohituksen tai väistön epäonnistumiseen.
– Ohjausliikkeet on pidettävä pieninä ja maltillisina. Mikäli ohitukseen lähdetään aivan edessä ajavan auton takapuskurissa roikkuen tai väistöön liian lähellä estettä, tulee ohjausta käännettyä tarpeettoman paljon. Tämä aiheuttaa heti levottomuutta auton käyttäytymiseen niin, että ajonvakautusjärjestelmä joutuu puuttumaan auton hallintaan, Autoliiton tiedotteessa kerrotaan.
Ajonvakautusjärjestelmä on ollut pakollinen varuste EU:ssa myytävissä uusissa autoissa yli seitsemän vuoden ajan. Autoliiton mukaan kuljettajan on olennaista tietää, löytyykö järjestelmä ajoneuvosta. Ero ilmenee erityisesti tilanteessa, jossa auto pyrkii aliohjautumaan eli puskemaan.
– Ilman järjestelmää olevissa autoissa auton lähtiessä puskemaan painetaan kytkin pohjaan eikä ohjausta käännetä lisää. Ajonvakautusjärjestelmän kanssa puolestaan tuossa tilanteessa ohjausta tulee kääntää lisää haluamaansa suuntaan. Ajonvakautusjärjestelmä pyrkii tällöin kääntämään autoa jarrujen avulla, yksittäisiä pyöriä jarruttamalla, Autoliitto tiedottaa.
PS: Lue lisää autoista Jokamies.fi -verkkolehdestä.