Työmarkkinoilta kerrotaan etätyön menettäneen alkuhuuman jälkeen suosiotaan. Ihmiset ikävöivät työpaikoilleen ja yhteisöllisyyteen. Nyt sama ilmiö on havaittavissa myös kaupan puolella, kun yhä useampi haluaa ostaa tuotteensa jälleen kivijalkamyymälästä verkkokaupan sijaan.
Vähittäiskaupan tutkimussäätiön tutkimuksen mukaan suomalaisten halukkuus käydä ostoksilla fyysisissä myymälöissä on kasvanut: kolme neljästä kertoo käyvänsä mielellään myymälässä, kun vuosi sitten tätä mieltä oli vain 44 prosenttia vastaajista.
– Tämä vahvistaa käsitystä siitä, että kauppa on jatkossakin monikanavaista, eikä kaikki ostaminen suinkaan siirry verkkoon. Ihmiset haluavat edelleen käydä myymälöissä ostoksilla, toteaa tutkimuksen koonnut, markkinoinnin professori Heikki Karjaluoto Jyväskylän yliopistosta.