Alkon tuoreessa trendikatsauksessa kurkistetaan juoma-alan ajankohtaisiin ilmiöihin. Alkon mukaan tänä vuonna puhututtavat muun muassa ilmastonmuutos, sosiaalinen vastuu, terveys, paikallisuus ja hybridituotteet.
Alkon valikoima- ja hankintajohtaja Anu Koskisen mukaan vastuullisuuden merkitys lisääntyy, minkä myötä yrityksiltä edellytetään yhä enemmän vastuunaktoa hankintaketjuissaan. Alkon kerrotaan kehittävän valikoimaansa eettiselle ja ympäristön kannalta kestävälle pohjalle. Asiakkaiden ostopäätöksissä painavat tuotteen alkuperä sekä tuotantoon ja kuljetukseen liittyvät kysymykset.
Alkon mukaan asiakkaita kiinnostavat yhä enemmän lähijuomat ja paikallisuus. Terveysbuumi puolestaan näkyy alkoholittomien ja matala-alkoholisten juomien valikoiman myynnin lisääntumisenä. Asiakkaiden toiveisiin valikoiman suhteen pyritään vastaamaan muun muassa Alkotoiveen avulla.
IPA-oluiden suosion uskotaan jatkuvan, kuten myös aina muodissa olevan samppanjan, erityisesti litramyynnissä viime vuonna 50 prisentin kasvun kokeneiden roseekuohuviinien. Hybridijuomien kuvaillaan olevan nouseva trendi. Maailmalla kiinnostusta herättävät esimerkiksi viiniolut ja pullotetut versiot klassisista cocktaileista.
Trendikkäisiin juomiin kuuluvat juotavat jälkiruoat, joissa leivonnaisten ja jäätelöiden makumaailman yhdistetään esimerkiksi panimotuotteisiin. Alkoon kerrotaan astelevan myös yhtä useammin asiakkaita, jotka valitsevat ensin viinin ja vasta sen jälkeen sille sopivan ruoan.
Edellä mainittujen lisäksi yksi alkaneen vuoden trendeistä on alkoholijuomien tilaaminen ulkomailta suoraan kotiovelle. Monet ulkomaiset viinituottajat ja verkkokaupat tarjoavat tätä niin sanottua etämyyntiä, jolla juomien tilaaminen Suomeen on laillista ja edullista. Etämyynti edellyttää, että juomien myyjä järjestää myös juomien kuljetuksen tai vähintään suosittelee kuljetusyhtiötä. Silloin suomalaisen kuluttajan ei tarvitse tehdä ilmoitusta viranomaisille ja myyjä vastaa verojen maksamisesta.