Ulkomailta tulevat huijaussoitot ovat liikenne- ja viestintävirasto Traficomin mukaan nousseet merkittäväksi ongelmaksi Suomessa. Huijauspuheluissa uhreja yritetään muun muassa saada luovuttamaan etäkäyttöyhteys tietokoneeseensa. Myös verkkopankkitunnusten kalasteluyritykset ovat yleisiä.
Traficomin mukaan huijaussoittoja pyritään kitkemään tuoreilla suosituksilla, joissa annetaan ohjeita ja teknisiä keinoja ulkomaanliikenteen soittajan ja numeron käyttöoikeuden tunnistamiseksi. Suositus on laadittu yhteistyössä operaattoreiden kanssa. Suomalaisella liittymällä ja numerolla voi edelleen soittaa ulkomailta Suomeen, mutta uudella suosituksella halutaan varmistaa, ettei niitä käytetä rikoksiin.
Uusien keinojen käyttöönotto on operaattoreille vapaaehtoista. Vuoden 2022 aikana annettava määräys tulee kuitenkin velvoittamaan operaattoreita niiden käyttöönottamiseen. Traficomin mukaan yritykset voivat myös jatkossa ostaa ja tarjota vaihde- tai call center -palveluita yritysten käyttöön ulkomailta käsin. Suositus ohjeistaa, kuinka yritysvaihteesta tulevat puhelut voidaan tunnistaa ja numeroiden käyttöoikeus varmistaa.