Teppo Airaksinen ohjasi Hollywood-elokuvan – budjetti kuin Tuntemattomassa sotilaassa

Viihdeuutiset · Jocka Träskbäck

Suomalainen elokuvaohjaaja Teppo Airaksinen on tehnyt kotimaassaan jo useita elokuvia, joista tunnetuin lienee Napapiirin sankarit 2. Nyt hän on ottanut valtavan askeleen ja suunnannut Yhdysvaltoihin tekemään Hollywood-elokuvaa. Nyt Supercool-elokuva on saanut ensi-iltansa ja Staran tiedusteli ohjaajalta tunnelmia historiallisen projektin valmistuttua.

Kuva: Supercool-elokuva

Teppo Airaksinen aloitti elokuvauransa jo lapsena, kun hän osti kesätyörahoillaan kameran ja ryhtyi ystäviensä kanssa tekemään muun muassa kauhuelokuvia. Ennen lukiota hänelle selvisi, että Suomessa voi myös kouluttautua elokuvaohjaajaksi. Hän pääsi kolmannnella yrittämällä taideteolliseen korkeakouluun ja sittemmin ura on ollut nousujohteista. Elokuvateko Yhdysvalloissa oli hänelle silti yllätys.

– En ollut ikinä uskaltanut edes haaveilla, että lähtisin tekemään elokuvaa Yhdysvalloissa. Haaveena oli ylipäätään päästä tekemään elokuvia. Tämä on neljäs elokuvani ja projekti alkoi vuonna 2015, kun elokuvan tuottaja ja toinen käsikirjoittaja Olli Haikka heitti Napapiirin sankarit 2 -elokuvan jälkeen idean, että tehdään samanlainen Yhdysvalloissa globaaleille markkinoille. Päätettiin, että näyttelijät ja koko elokuvan tuotanto on amerikkalaista, Teppo Airaksinen kertoi Staralle.

Katso Supercool-elokuvan traileri tästä: https://www.youtube.com/watch?v=gu3dwpmI1lc

Supercool-elokuvan budjetti oli suomalaisittain valtava 8,8 miljoonaa euroa. Yhdysvaltojen markkinoilla summa on kuitenkin verrattain pieni. Tuotannon kustannukset nousevat Atlantin toisella puolella merkittävästi muun muassa henkilöstön määrän johdosta. Erona suomalaiseen tekemiseen oli myös ohjaajan merkittävä rooli päätöksenteossa, joka korostui Yhdysvalloissa jopa rasittavuuteen saakka.

– Olin usein kuvauksissa ainoa ei-amerikkalainen, koska työryhmä oli kokonaan sieltä. Elokuvan tekeminen Yhdysvalloissa erosi Suomessa tekemisestä vähemmän kuin olin kuvitellut. Suurin ero näkyi siinä, että siellä oli enemmän väkeä töissä. Jos Suomessa kuvausryhmässä on 50 ihmistä, niin Yhdysvalloissa oli 150 ihmistä. Tuotannot ovat siellä yleensä kalliimpia, koska siellä on enemmän henkilöstöä ja ne tekevät pidempää päivää. Kaikki maksaa siellä vähän enemmän, Teppo Airaksinen kertoo.

– Tässä oli yhtä suuri budjetti kuin Tuntematon sotilas -elokuvassa Suomessa, mutta jos Tuntematon sotilas olisi tehty Yhdysvalloissa, niin se olisi ollut paljon kalliimpi kuin Suomessa.

– Suomessakin on hierarkiaa, mutta siellä ohjaaja on vielä enemmän show’n vetäjä. Siellä tehdään juuri kuten ohjaaja sanoo, kun Suomessa neuvottelun ja keskustelun määrä on suurempi. Eniten oli totuttelemista siihen, että ihmiset eivät olleet kovin oma-aloitteisia. Heitä piti kannustaa siihen, että saa ajatella itsekin ja ettei minulta tarvitse tarkistaa jokaista pientä asiaa. Välillä oli ehkä jopa Suomea raskaampaa, koska piti ottaa kantaa jopa näyttelijän sukkien väriin, Airaksinen kertoo.

Supercool-elokuvan stuntti työn alla, Kuva: Dan Anderson, Yellow Film & TV
Teppo Airaksinen ohjaamassa Supercool-elokuvaa, Kuva: Dan Anderson, Yellow Film & TV

Elokuvan näyttelijävalinnat tehtiin paikallisen casting directorin toimesta, koska kyseessä oli useita kuukausia kestävä prosessi. Ilman roolittajaa elokuvan kymmeniä henkilöitä olisi ollut lähes mahdotonta valita, koska päätähtien valinnat edellyttävät useita koekuvauksia ja muita vaiheita. Suomalaisten ohjaajien Hollywood-elokuvissa on usein ollut mukana jotain piilotettuja Suomi-viitteitä, niin sanottuja pääsiäismunia. Supercoolissa niitä ei kuitenkaan juuri näkynyt.

– Olin niin keskittynyt jokapäiväiseen tekemiseen ja elokuvan tarinan kertomiseen, ettei tullut mieleenkään lisätä mukaan jotain sellaista. Siellä on kuitenkin mukana suomalaisten taiteilijoiden tauluja. Jos joku ne huomaa, niin aika mestari saa olla. Suomesta toin elokuvan tekemiseen ennemminkin työtapaa, sillä kuvaukset olivat rennommat kuin tulla yleensä, Airaksinen kertoo.

Supercool-elokuva sai ensi-iltansa Yhdysvalloissa ja Suomessa helmikuussa. Vielä tässä vaiheessa elokuva ei ole lyönyt läpi sen ansaitsemalla tavalla, mutta 2020-luvun elokuvamarkkinat toimivat hieman toisin kuin takavuosina. Nyt suoratoiston merkitys on jyrännyt perinteiset elokuvateatterit.

– Tämä esitettiin elokuvateattereissa Yhdysvaltojen mittakaavassa pienenä limited releasena ja samaan aikaan se tuli näiden suurten palvelujen kuten Applen iTunesin myyntiin. Elokuvateattereissa elokuva oli noin 40 teatterissa, mutta suoratoistopalveluiden luvut ovat olleet todella hyviä. Elokuva oli monien palvelujen etusivuilla ja katselluimpien joukossa, Teppo Airaksinen kertoo.

Jocka Träskbäck

Stara.fi