Sosiaalisessa mediassa ei ole pakko puhua totta. Osa ihmisistä on luonut itselleen somebrändin, joka ei vastaa tippaakaan todellisuutta. Kuvia lavastetaan ja filtteröidään. Aiemmin materialistisen elämäntyylin esittäminen somessa on yhdistetty negatiivisiin asioihin, kuten narsismiin tai heikkoon itsetuntoon.
Jyväskylän yliopiston yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitoksen ja kauppakorkeakoulun yhteistutkimuksessa tarkasteltiin sosiaalisessa mediassa olevien materialististen asenteiden vaikuttavan toisinaan myös positiivisesti. Tulokset antavat osviittaa siitä, että nuorten materialistiset asenteet ja sosiaalisessa mediassa tapahtuva hieman vilpillinenkin esiintyminen eivät välttämättä ole haitallisia, vaan niistä voi olla hyötyäkin, kuten uusien kavereiden ja seuraajien saaminen tai vanhojen suhteiden vahvistaminen.
– Vaikutelmaa luodaan esimerkiksi esittämällä itsensä todellista varakkaampana. Korkeaa statusta ja varakkuutta osoittava some-esiintyminen lisäsi sekä yhteenkuuluvuutta oman ryhmän kanssa että mahdollisuutta luoda uusia kontakteja, väitöskirjatutkija Jesse Tuominen sanoo.
– Mielestämme tulokset avaavat keskustelua siitä, miten negatiivisesti arvolatautuneilla asioilla kuten materialismilla tai statusta korostavalla esiintymisellä voi olla hyviäkin vaikutuksia, kun niitä tarkastelee uudesta näkökulmasta. Tarvitaan kuitenkin lisätutkimuksia, jotka vahvistaisivat saadut tulokset, ja jotta löydettäisiin enemmän selityksiä nyt todetuille yhteyksille, Tuominen lisää.