Koska kävit viimeksi Oulussa lomalla? Oulu on tunnettu liikematkailun kohde, mutta sen potentiaalia ei ole hyödynnetty vapaa-ajan matkustamisessa. Tämä selviää Oulun Matkailu Oy:n tekemästä selvityksestä ja asiaan on tulossa muutos. Oulu tähtää kansainvälisille matkailumarkkinoille.
– Oulun seutu on kotimaan matkailun aluetta, jolla on valtava kansainvälinen potentiaali, ja sitä ei ole vielä hyödynnetty. Me olemme vähän jälkijunassa, mutta hyvää vauhtia ottamassa kiinni Suomen suuria matkailualueita kuten Etelä-Suomen ja Lapin kohteita. Me tarvitsemme työkaluja, joilla pystymme reaaliajassa seuraamaan matkailijoita ja markkinoinnin toimenpiteitä, Oulun Matkailu Oy:n toimitusjohtaja Yrjötapio Kivisaari kertoo.
Oulu on juuri valittu mukaan vuoden kestävään uuteen Euroopan Unionin Smart Tourism Destinations -kehityshankkeeseen. Tyypillisimmät turistit ovat aktiivilomalle tulevat luontoliikkujat sekä esimerkiksi kulttuuria, ravintoloita ja kylpyläreissuja kaipaavat nautiskelijat.