Suomalainen kuluttaja voi nykyisin ostaa ruoat kotimaisesta verkkokaupasta, mutta alkoholijuomia ei voida toimittaa kotiin, vaan alkoholijuomien vuoksi tulee asioida myymälässä erikseen. THL:n juuri julkaiseman tilastoraportin mukaan alkoholijuomien verkko-ostot ulkomailta ovat lisääntyneet 32 prosenttia vuoteen 2020 verrattuna.
– On kestämätöntä, että Suomessa toimiva vähittäiskauppa, ravintola tai panimo ei saa kuljettaa kotiin mietoja alkoholijuomatuotteita suomalaisille kuluttajille, kun se samanaikaisesti ulkomaiset toimijat voivat tuoda väkevistä alkoholijuomista lähtien kaikki juomat kotiovelle saakka. Tilanne vääristää koko palvelualaa sekä kotimaista työllisyyttä tukevaa teollisuutta, sanoo Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton toimitusjohtaja Tuula Loikkanen.
Olutta tilattiin viime vuonna ulkomaisista verkkokaupoista peräti 19,5 miljoonaa litraa, mikä vastaa lähes kahta kolmasosaa Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton jäsenyritysten oluen ravintolamyynnistä. Jokainen ulkomaille valuva euro on pois kotimaan kassasta.
Panimoteollisuus osana koko elintarviketeollisuutta on keskellä kannattavuuskriisiä. Sodan takia käyttöön otetut pakotteet ja omaehtoinen liiketoimintojen jäädyttäminen yhdistettynä raaka-aineiden, pakkausmateriaalin ja energian kallistumiseen ja saatavuusongelmiin aiheuttavat kustannuspaineita Suomessa työllistäville yhtiöille. Tämä kun lisätään koronavuosien tuomaan ravintolamyynnin räjähdysmäiseen laskuun, on erittäin tärkeää ottaa kaikki keinot käyttöön, että työpaikat ja verotulot säilyvät Suomessa.