Kananmunat onkin Suomen toiseksi suosituin luomutuote banaanin jälkeen. Luomukanaloissa kanojen hyvinvointi on korkealla tasolla, jopa 39 prosenttia suomalaisista on kiinnostunut lisäämään luomukananmunien ostamista. Suurin osa suomalaista pitää eläinten hyvinvointia tärkeänä ominaisuutena elintarvikkeelle.
Päivittäistavarakaupoissa kananmunien myynnin arvosta jo 20 % oli luomua vuonna 2021. Kananmunien vuoden suurin sesonki, pääsiäinen, lisää kananmunien kysyntää 10–15 prosenttia normaaliin verrattuna. Viime vuonna luomuun siirtyi kuusi uutta kananmunatuottajaa.
– Vaikka kuluttajilla on luomusta positiivinen mielikuva, tuotantotapojen eroja tai vaikutuksia eläinten hyvinvointiin kuluttajat tuntevat melko vähän, kertoo tutkimusprofessori Jarkko Niemi Luonnonvarakeskuksesta.
Luomuun siirtyminen vaatii kanalalta eläinten hyvinvointiin liittyviä investointeja. Kanoilla täytyy luomukanalassa muun muassa olla sisällä enemmän tilaa sekä luonnonvaloa, niiden pitää päästä ulos sääolojen salliessa vähintään kesäkuusta lokakuuhun ja niillä täytyy olla pidemmät orret ja vähintään kolmasosa alueesta pehkualuetta.