Koronarajoitusten purku on näkynyt kevään aikana Alkossa. Maaliskuussa Alkon litramyynti laski jopa 20 prosenttia edellisvuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna. Litramyynti oli maaliskuussa 6,2 miljoonaa litraa, kun vuotta aikaisemmin se oli 7,8 miljoonaa litraa.
Koronarajoitusten purkamisen lisäksi maaliskuun myyntilukuihin vaikutti pääsiäisen myöhäinen ajankohta. Alkon liiketoimintajohtaja Kari Pennasen mukaan pääsiäisen ajoittuminen heijastuu perinteisesti maalis-huhtikuun lukuihin.
– Pääsiäinen on yksi kiireisimpiä sesonkejamme. Viime vuonna suurin osa pääsiäismyynnistä osui maaliskuulle, joka näkyy myös vertailtavissa myyntiluvuissa, kun tänä vuonna pääsiäinen on vasta huhtikuussa, Pennanen kertoo tiedotteessa.
Litramyynti on pääsiäisviikolla Alkossa noin 50 prosenttia normiviikkoa suurempi, ja asiakasmäärät kasvavat reilut 20 prosenttia. Pääsiäisen suosikki on punaviini, jonka myynti lähes kaksinkertaistuu. Pääsiäisviikon vilkkaimmaksi päiväksi ennustetaan kiirastorstaita.
– Ruuhkien välttämiseksi suosittelemme asiakkaitamme asioimaan ennakkoon, Pennanen vinkkaa.