Kuljetusyhtiö Uber on myöntänyt huijanneensa australialaisia asiakkaitaan ajattelemaan, että heiltä perittäisiin peruutusmaksuja kyydistä. Kuitenkin yhtiön oma käytäntö estää tällaisten kulujen perimisen. Asiaa on puitu nyt oikeudessa.
Nyt on tullut ilmi, että Uber on huijannut miljoonia australialaisia asiakkaita. Sovelluksessa on väitetty palvelua käyttämällä välttämään mahdolliset peruutuskulut. Todellisuudessa kyseisiä maksuja ei olisi edes veloitettu. Yhtiötä syytetään petollisesta toiminnasta ja se on saanut maksettavaksi 26 miljoonan Australian dollarin, eli 17,5 miljoonan euron suuruiset sakot.
Sakkovaatimus on seurausta Australian kilpailu- ja kuluttajaviraston, eli Australian Competition and Consumer Commissionin (ACCC) tutkimuksesta. Virasto haastaa kyytisovelluksen liittovaltion tuomioistuimeen harhaanjohtavasta tai petollisesta toiminnasta. Sovellus varoitti käyttäjiä pitämään kiinni sovituista matkoistaan käyttämällä harhaanjohtavaa peruutusvaroitusta lähes neljän vuoden ajan. Uberin oma käytäntö sanoo, että viiden minuutin sisällä peruutetuista kyydistä ei aiheudu peruutuskuluja.
Tästä huolimatta käyttäjille näytettiin sovelluksessa ponnahdusikkuna, jossa luki: ”Sinulta saatetaan veloittaa pieni maksu, koska kuljettajasi on jo matkalla”, vaikka he peruuttivat tilauksen viiden minuutin kuluessa, ABC uutisoi.