Moottoripyöräpoliisien ajokausi kestää huhtikuusta marraskuuhun. Moottoripyöräpoliiseilta edellytetään hyvää fyysistä kuntoa, kykyä toimia yksin haastavissa tilanteissa sekä laaja-alaista poliisityön hallintaa. Moottoripyöräpoliisit ovat ajamisen ammattilaisia, eivätkä koskaan lähde liikenteeseen talven jäljiltä ennen pyörän hallinnan kertausta. Tätä suositellaan lämpimästi myös muille.
Osa nuorten mopoista on todella huonossa kunnossa. Tyypillisimpiä ajokieltoon johtavia vikoja ovat jarrujen heikko kunto ja eriasteiset viritykset. Liian usein mopoilijoiden vanhemmat tuntuvat olevan täysin tietämättömiä mopojen todellisesta kunnosta.
– Valvonnassa löytyy viikoittain niin huonokuntoisia mopoja, ettei niillä olisi mitään asiaa muun liikenteen sekaan, kertoo komisario Hannu Kontola Länsi-Uudenmaan poliisilaitoksen liikenneyksiköstä.
Uusi ikäluokka on jälleen tullut mopoikään ja opettelu muun liikenteen seassa ajamisessa alkaa. Näille nuorille poliisilla on lyhyt, mutta ytimekäs viesti.
– Olette korvaamattomia, mutta ette kuolemattomia. Tämä monelta nuorelta unohtuu, kun mopoilla liikenteeseen lähdetään – etenkin kaveriporukassa, toteaa Kontola.
Tärkeintä liikenteessä on ennakointi. Tiellä tapahtuu paljon vaaratilanteita, joihin omalla ajokäyttäytymisellä pystyy vaikuttamaan. Kontola nostaa riskitekijöinä esiin muun muassa keulimisen ja mopon virittämisen.
– Temppuilu muun liikenteen seassa on hengenvaarallista niin mopoilijalle itselleen kuin muille tienkäyttäjille, Kontola painottaa.