Kuluttajariitalautakuntaan päätyneissä riidoissa käytetyn auton kauppiaan ja ostajan välillä on usein ollut kyse siitä, että myyjä ei ole kertonut auton kolarihistoriasta. Suomessa lautakunnan linjaus on ollut, että merkittävä vaurio tai huonosti tehty korjaus pitää ilmoittaa käytetyn auton ostajalle.
– Autokauppiaat taas haluavat usein nähdä tarjoamansa kolarihistorialla olevan auton hyvin korjattuna ja vain pienessä kolaroinnissa olleena. Näin he väistävät ilmoitusvelvollisuutensa kolarikorjausten osalta kuluttajan suuntaan. Joskus tietysti autokauppias itsekään ei edes tiedä myymänsä auton historiasta, kun kiireessä ei ole aikaa perehtyä huolellisesti auton nykykuntoon, ja mahdollinen kolarihistoria ei paljastu nopeassa silmämääräisessä tarkastuksessa, kertoo autokauppojen ongelmiin perehtynyt yritys InspectWise.
Useissa Euroopan maissa on vakuutusyhtiöillä yhteinen tietokanta, johon kerätään auton valmistenumerolle kohdennettuna kaikki autosta maksetut vakuutuskorvaukset. Tärkein yksittäinen tietokanta on Saksassa, koska EU-laajuisesti sieltä myydään yli puolet kaikista EU-markkinoilla toiseen maahan vietävistä käytetyistä autoista. Saksan vakuutusyhtiöiden tietokannan sisältö on tärkein yksittäinen tietolähde InspectWisen tarjoamassa tuontiautojen historiaraportissa.
– Meidän startup yrityksemme missio on tehdä käytettyjen autojen kaupasta turvallista. Haluamme avoimuutta myytävänä olevien autojen kunnosta ja historiasta. Pyrimme siihen, että kaikki kuluttajat vaativat myyjiltä tietoonsa auton historiatiedot ja vielä puolueettoman kuntotarkastuksen autosta ennen kaupantekoa. Jos myyjä ei näitä tietoja anna, niin kuluttaja voi itse tilata historiaraportin ja auton kuntotarkastuksen meiltä.
PS: Lue lisää autoista Jokamies.fi -verkkolehdestä.