Tuoreen pohjoismaisen tutkimuksen mukaan 91 prosenttia suomalaisista kuuntelee musiikkia digitaalisista suoratoistoalustoista. Huomattavasti pienempi määrä vastaajista on kuitenkin valmis maksamaan niistä. Tutkimus toteutettiin huhti-toukokuussa 2022.
Maksullisia musiikkipalveluita käytetään Suomessa vähiten kaikista Pohjoismaissa, paljastuu Polaris Nordic -tutkimuksesta. Suomessa vain 35 prosenttia vastaajista käyttää maksullisia palveluita. Kaikkien Pohjoismaiden keskiarvo on jopa 53 prosenttia.
– Jostain syystä maksuttomat palvelut riittävät yhä monelle suomalaiselle musiikinkuluttajalle. Toivomme kehityksen menevän jatkossa muiden pohjoismaiden suuntaan, sillä valitettavasti musiikin tekijät saavat ilmaisversioista vähintään kymmenen kertaa pienemmän korvauksen, toteaa Teoston Markus Kaarto tiedotteessa.
Suomessa musiikinkuluttaja käyttää päivittäin musiikin striimaamiseen noin 2,7 tuntia, kun taas esimerkiksi Ruotsissa vastaava luku on 3,8 tuntia. Suomalaisten suosituin tapa striimata musiikkia on Youtube 81 prosentilla. Tutkimuksen nuorin ikäryhmä, 12-17 -vuotiaat, löytävät uutta musiikkia todennäköisimmin TikTokin kautta.
Maksullisten elokuvien ja tv-sarjojen striimauspalveluiden käyttö on vastaajien keskuudessa noussut Suomessa 72 prosenttiin vuoden 2020 61 prosentista. 45 prosenttia käyttää vähintään kahta palvelua, ja 13 prosentilla on neljä maksullista palvelua. Suomalaisten viettämä aika maksullisten tv-suoratoistopalveluiden äärellä on 2,2 tuntia päivässä, kun taas keskimäärin pohjoismainen kuluttaja käyttää samaan 3,3 tuntia päivässä.