Matkailijoiden suunnitellessa reissujaan kohteen ja matkustustavan valinnassa painavat yhä enemmän vastuulliset arvot. Visit Turun myynti- ja markkinointijohtaja Satu Hirvenoja muistuttaa, että trendin sijaan vastuullisuus tulisi nähdä pysyvänä toimintatapana.
– Matkailijat suosivat yhä enemmän kohteita, joissa otetaan huomioon matkailun vaikutukset paitsi ympäristöön myös paikalliseen kulttuuriin ja talouteen. Vastuullisuus on matkailijoiden ja matkailutoimijoiden yhteinen asia, Hirvenoja toteaa.
Vastuullinen matkailija suosii valinnoissaan kestäviä arvoja ja ottaa etenkin ympäristövaikutukset huomioon. Upea ja vastuullinen tapa tutustua esimerkiksi Turun herkkään saaristoon on merimelonnan tai opastettujen pyöräretkien kautta. Lisäksi osa hotelleista on sitoutunut edistämään vastuullista matkailua.