Monet somealustat ovat viime vuosina lähteneet kilpailemaan varsinkin nuorten suosiossa olevan TikTokin kanssa. Yksi TikTokin kilpailijoista on Youtuben lyhyiden videoiden jakamiseen ja katseluun tarkoitettu alusta Youtube Shorts.
Youtuben tiedotteen perusteella Shorts-palvelu on jo vakavasti otettava haastaja TikTokille. Youtube Shortsilla on nimittäin kuukausittain yli 1,5 miljardia käyttäjää. Palvelu perustettiin alle kaksi vuotta sitten.
TechCrunch-sivuston mukaan TikTokin on arvioitu saavuttavan 1,5 miljardin kuukausittaisen käyttäjän rajapyykin tänä vuonna. Somepalvelulla kerrottiin syyskuussa 2021 olevan miljardi kuukausittaista käyttäjää.
Youtube Shorts on tarkoitettu 15-60 sekunnin mittaisten videoiden jakamiseen. TikTokin tavoin videoihin voi lisätä musiikkia ja erilaisia tehosteita. TikTok on puolestan lisännyt videoidensa maksimipituutta, ja nykyään alustalla voidaan jakaa jo 10-minuuttisia videoita.