Ruoan hintojen nousu on vaikuttanut suomalaisten tapaan tehdä ostoksia. Tämä selviää Uutissuomalaisen teettämästä tuoreesta kyselystä. Kyselyn perusteella 56 prosenttia suomalaisista on muuttanut ostoskäyttätymistään ruoan hinnan nousun vuoksi.
22 prosenttia on lisännyt tarjoustuotteiden ostamista ja 21 prosenttia on ostanut entistä halvempia vaihtoehtoja. Seitsemän prosenttia vastaajista kertoi vähentäneensä ruoan ostamista, ja neljä prosenttia muutti ruokavaliotaan taloudellisista syistä. Kakis prosenttia vastaajista on keskittänyt ostoksensa toiseen kauppaan.
Kyselyn perusteella ostokäyttäytyminen on hintojen nousun seurauksena muuttunut eniten nuorten ja alle keski-ikäisten keskuudessa. Tietoykkösen 14.-22. kesäkuuta toteuttamaan kyselyyn vastasi tuhat ihmistä. Tulosten virhemarginaali on 3,1 prosenttiyksikköä suuntaansa.