Alkoholipitoisten panimojuomien myynti pieneni Suomessa loppukeväästä ja alkukesästä. Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton mukaan myynti supistui 3,4 prosenttia huhti-kesäkuussa 2022 viime vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna.
Suosituimpien alkoholivirvoikkeiden kärjessä pysyneen oluen myynti putosi 4,5 prosenttia, siiderin puolestaan 0,3 prosenttia. Long drink -juomien menekki sen sijaan nousi hieman, noin 0,7 prosentin verran. Kivennäisvesien ja virvoitusjuomien myynti nousi 5,2 prosenttia, ja etenkin jälkimmäiset maistuivat suomalaisille.
Panimotuotteiden myynti kohosi kokonaisuudessaan 0,8 prosenttia ja oli yhteensä 241 miljoonaa litraa. Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton mukaan kesäkaudella ja lämpimillä säillä on suuri merkitys panimoalalle. Tänä vuonna kevät ja alkukesä olivat viileitä, eikä vuoden takaisen kaltaisia hellejaksoja osunut kaudelle.
Myös energiakriisi, materiaalipula ja maailmantalouden epävarmuudet heijastuvat alan toimintaan. Panimoala haluaisi sallia mietojen alkoholijuomien verkko-ostot ja kotiinkuljetuksen Suomessa.