Kiire ei tuota koskaan mitään hyvää. Kovassa vauhdissa näkökyky sumenee ja arvostelukyky pettää. Harkinta ei tarkoita viivyttelyä. Tämä pätee myös nykyisille energiamarkkinoille, jossa kuljetaan aurinkosähköhuumassa paneeleita hamstraten.
Energiaomavaraisuus ja sähkön tuotanto kiinnostavat tällä hetkellä niin paljon, että aurinkosähkömarkkinat ovat ylikuumentuneet. Kun kauppa käy hyvin, markkinoille on tullut myös vastuuttomia myyjiä, joille kepulikonstitkaan eivät ole vieraita. Siksi maltti on nyt valttia aurinkopaneeleita ostettaessa.
– Aurinkosähkömarkkinoilla on viitteitä ylikuumenemisesta, joka johtuu lisääntyneen kysynnän lisäksi jo pidempään jatkuneesta komponenttien ja laitteiden saatavuusongelmista. Myös ammattitaitoisista asentajista on pulaa. Kuluttajien kannattaa nyt harkita huolellisesti tarjolla olevien vaihtoehtojen välillä, muistuttaa asiantuntija Milja Aarni valtion kestävän kehityksen yhtiöstä Motivasta.
Tällä hetkellä markkinoiden ylikuumentuminen voi valitettavasti tarkoittaa sitä, että tarjouksia joutuu odottamaan kohtuuttoman kauan. Myös osaavista asentajista on pulaa eikä jatkuva kiire ole hyväksi asennustyön laadun näkökulmasta. Myös investoinnin kannattavuuden laskeminen on tällä hetkellä erityisen vaikeaa. Juuri nyt sähkön hinta on ennätyksellisen korkea, mutta hintojen kehitystä on mahdotonta ennustaa pidemmällä aikajänteellä.
Toisaalta aurinkosähköä harkittaessa lisäbonuksena on laitteiston pitkäikäisyys ja pienet huoltokulut. Aika moni kuluttaja pohtii aurinkosähköä vaihtoehdoksi myös sähkökatkojen varalle. Tavanomainen aurinkosähköjärjestelmä sähköverkkoon kytketyn asunnon yhteydessä ei kuitenkaan tuota sähköä sähkökatkon aikana vaan sähkökatkon aikana toimiminen vaatii erityisjärjestelyjä jo laitteistohankinnan ja sen asennuksen yhteydessä.
– On hyvä pyytää useampia tarjouksia, ja vertailla niitä huolellisesti. Ostopäätöstä ei pidä perustaa yhdelle lennokkaalle myyntipuheelle. Myös alan yritysten pitäisi nyt toimia vastuullisesti eikä surutta hyödyntää kotitalouksien ja taloyhtiöiden huolta energiakustannusten kasvusta, Aarni toteaa.
Motiva ei koskaan suosittele minkään yksittäisen toimijan tuotteita ja palveluita, joten jos joku toimija omassa markkinoinnissaan näin väittää, niin kyse on tahallisesta harhaanjohtamisesta.