Promise Helsinki teetti keväällä 2022 tutkimuksen suomalaisten ja parturi-kampaajien välisistä asiakassuhteista. Tulosten perusteella kampaajakäynnissä on kyse huomattavasti moniulotteisemmasta asiasta kuin hiusten lyhentämisestä. Suomalaiset jopa uskoutuvat parturi-kampaajilleen.
Suomen laajimman parturi-kampaajien työtä käsittelevän tutkimuksen mukaan suomalaiset käyvät parturissa keskimäärin joka toinen kuukausi. Parturi-kampaaja on henkilökohtaisten keskusteluiden määrällä mitattuna ylivoimaisesti Suomen sosiaalisin ammatti sekä asiakkaiden että kampaajien oman arvion mukaan. Noin joka viides asiakas puhuu käynneillään hyvin henkilökohtaisista asioista, kuten ihmissuhteista, seksistä, sairauksista ja muista syvimmistä murheistaan. Osa haluaa kampaajan neuvoja ja kannanottoja hyvinkin vakaviin aiheisiin.
Tätä voisi jalostaa siten, että kampaajille opetetaan tulevaisuudessa matalan tason psykoterapeuttisia valmiuksia. Ihmisille usein riittää pelkästään se, että on joku joka kuuntelee. Jos hän vieläpä osaa edes piirun verran ohjata ratkomaan ongelmia ja asiakasta näkemään vahvuuksiaan, voidaan kertoa erittäin onnistuneesta suhteesta.
– Parturi-kampaaja on usein yhtä aikaa hiusammattilainen, yrittäjä, psykologi, siivooja, talonmies, ja markkinoinnin someosaaja. Mitä paremmin parturi-kampaajan ammatin tuntee, sen enemmän sitä yleensä osaa arvostaa, Promise Helsinki kertoo.