Lentomatkailu lisääntyi jälleen kesällä koronavuosien rajoitusten väistyttyä. Se ja alalle iskenyt henkilöstöpula näkyivät puolestaan todellisena kaaoksena lentoasemilla. Esimerkiksi Helsinki-Vantaan lentoasema kehotti kesällä matkustajia varaamaan hyvin aikaa kentälle ja varautumaan ongelmiin.
Vakuutusyhtiö Ifin tiedotteen mukaan lentokenttäkaaos näkyy yhtiön vahinkotilastoissa. Heinäkuussa Ifille tehtiin yli kolminkertainen määrä vahinkoilmoituksia myöhästyneistä tai kadonneista matkatavaroista sekä myöhästyneistä lennoista pandemiaa edeltävään vuoteen 2019 verrattuna.
– Heinäkuu oli selvästi ongelmallisin kuukausi, mutta lentoalan haasteet näkyivät koko kesän ajan. Kesä-elokuussa vahinkoja ilmoitettiin 80 prosenttia enemmän vuoden 2019 vastaavaan ajankohtaan verrattuna, Ifin matkavakuutusten tuotenpäällikkö Jukka Heinämäki kertoo.
Lentokenttien ongelmat ilmenivät kesällä muun muassa lentojen peruuntumisena ja viivästymisenä sekä matkatavaroiden katoamisena. Ruotsissa myöhästyneisiin lentoihin tai matakatavaroihin liittyvät korvaushakemukset ovat nousseet kuluvana vuonna 92 prosenttia vuoteen 2019 verrattuna. Norjassa kasvua on ollut 23 prosenttia.