Youtuben käyttäjilleen suosittelema sisältö herättää toisinaan ihmetystä. Suosituksia ohjaavat algoritmit, joiden tarjoama sisältö ei kuitenkaan vastaa aina käyttäjän mieltymyksiä ja kiinnostuksia. Edes videoiden alapeukkupainikkeen naputtelusta ei ole juurikaan apua.
Mozillan teettämän tutkimuksen perusteella alapeukun antaminen videolle vähensi heikkoja suosituksia vain noin 12 prosentilla. Tehokkaampi on Älä suosittele kanavaa -painikkeen käyttö. Sen teho oli noin 43 prosenttia.
En ole kiinnostunut -painikkeen tehokkuus oli tutkimuksen perusteella 11 prosenttia. Videon poistaminen omasta katseluhistoriasta vaikutti sisältöön 29 prosentin tehokkuudella.
– Opimme, etteivät Youtuben käyttäjähallintatyökalut ole ihmisten mielestä tehokkaita keinoja vaikuttaa heidän näkemäänsä sisältöön. Tutkimuksemme vahvisti tämän. Tulokset osoittivat, ettei ihmisillä ole juurikaan vaikutusvaltaa Youtube-algoritmin toimintaan, Mozillan erikoistutkija Becca Ricks kertoi tiedotteessa.