TikTokin suosio jatkaa kasvuaan, mutta Instagram on edelleen somevakuttajien suositun somekanava. Tämä selviää viestintätoimisto Manifeston tuoreesta barometrista. Siihen vastasi 68 bloggaajaa, tubettajaa ja muuta sosiaalisen median vaikuttajaa touko-kesäkuussa 2022.
Ylivoimaisesti käytetyin kanava sisällöntuotantoon on Instagram, jota vastaajista käytti työssään 93 prosenttia. Toiseksi eniten käytettiin Facebookia 65 prosetilla. Kolmanneksi eniten vaikuttajat luottivat perinteisiin blogeihin 62 prosentilla.
64 prosenttia vaikuttajista uskoi TikTokin kasvavan, kun vielä vuonna 2020 vastaava luku oli 42 prosenttia. Vastaajista TikTokiin teki sisältöä 23 prosenttia, mikä oli 10 prosenttia enemmän kuin kaksi vuotta sitten. 27 prosenttia vaikuttajista uskoi Youtuben ja 19 prosenttia podcastien merkityksen kasvavan vaikuttamisen kanavina.
Kaikki vastaajat kertoivat saaneensa joskus yhteyttä yrityksiltä, ja 58 prosenttia kertoi saavansa yhteydenottoja jopa päivittäin tai useita kertoja viikossa. Lähes kaikki vaikuttajat ovat myös joskus kieltäytyneet yritysyhteistyöstä. 94 prosentilla tuote tai palvelu ei sopinut vaikuttajan brändiin, 82 prosentilla tarjottu korvaus oli liian pieni.
Somevaikuttajat kertoivat uskovansa somevaikuttavan ammattimaistuvan jatkossa ja kentän kaupallistuvan entisestään. Moni barometriin vastanneista kertoi ukosvansa, että blogien, podcastien ja muun hintaan sisällön kysyntä lisääntyy nopean ja visuaalisen sisällön vastapainona.