Meriliikennekeskukset estivät alkuvuodesta poikkeuksellisen paljon läheltä piti -tilanteita Suomen rannikkoalueilla. Liikenteenohjausyhtiö Finntrafficin mukaan se puuttui tammi-kesäkuun aikana yhteensä 15 aluksen kurssiin estääkseen niiden mahdollisen karilleajon.
Kurssiin puuttumisen lisäksi kahdelle merialukselle annettiin navigointiapua. Fintrafficin mukaan koko viime vuoden aikana meriliikenteenohjaus esti yhdeksän karilleajoa ja antoi kahdelle navigointiapua. Pelkästään tammi-kesäkuussa 2022 karilleajoja siis estettiin enemmän kuin viime vuonna yhteensä.
Suomen merivälylillä liikkuu vuosittain lähes 100 miljoonaa tonnia ulkomaan merikuljetuksia ja miljoonia matkustajia. Yhtä selittävää tekijää karilleajon estojen suurelle määrälle ei Fintrafficin mukaan ole.
– Estetyissä karilleajoissa alus on ollut ajamassa kohti matalikkoa tai poikennut selvästi reitiltään, mutta muuttanut suuntaansa meriliikennekeskuksemme yhteydenoton jälkeen. Syinä poikkeamiin on ollut muun muassa alusten navigointivirheet, Fintrafficin meriliikenteenohjauksen operatiivinen johtaja Sari Talja kertoo tiedotteessa.