Ranskan vanhimmat rautatieasemat ovat raidealueeltaan kapeampia kuin uudet ja nykyaikaiset seisakkeet. Silti vanhoja asemia on edelleen käytössä. Tämä asia unohtui insinööreiltä, jotka tilasivat miljardikauppojen kautta junia maahan.
Ranskan kansallinen rautatieyhtiö SNCF oli tilannut yhteensä 2 .000 junaa. Jo ensimmäisten junien saavuttua rautateille huomattiin, että ne eivät mahtuneet vanhoille asemille. Ne olivat liian leveitä. Alkoi kuumeinen korjaustyö, jossa laiturialueita muokattiin uusille junille sopiviksi.
Asiaa on pidetty salassa, kunnes satiirilehti Le Canard Enchaîné paljasti asian suurelle yleisölle. Sitten sitä itseään osui tuulettimeen ja kilokaupalla osuikin. Kukaan ei ole ottanut vastuuta virheestä ja Ranskassa syytellään vuoronperään hallitusta, junayhtiötä ja rautatieyhtiötä. Loppulaskun maksaa kuitenkin veronmaksaja.
Asia tuli ilmi vuonna 2014. Le Parisienin myöhemmin julkaiseman artikkelin mukaan remonttia vaadittiin 1.300 asemalaiturille Ranskan verkoston 8.700 asemalaiturista. Toisin sanoen, osataan niitä miljardeja hassata muuallakin maailmalla, eikä pelkästään Suomessa. Muutaman senttimetrin virheestä koitui satojen miljoonien eurojen lisälasku.