Suomessa on erinomainen rataverkosto, jota on myös suhteellisen kätevä laajentaa. Kun puhutaan ilmastoteoista ja vaaditaan ihmisiä vähentämään yksityisautoilua, tulisi tilalle tulla joukkoliikennevaihtoehtoja.
Suomessa on lukuisia junaradan varrelle jääviä maalaispitäjiä ja kyliä, joiden ohi junat kulkevat useita kertoja päivässä. Lähijunat ja vanhojen asemapaikkojen käyttöönotto kuulostaa yksinkertaiselta keinolta laajentaa joukkoliikennettä syrjäseuduille.
Esimerkiksi Savon radan varrelle jää useita yhteisöjä ja kyliä, joiden asukkaat pääsisivät näppärästi kaupunkikeskittymään junalla – jos ne pysähtyisivät paikalla, olisivat edullisia ja kulkisivat tarpeeksi usein. Sama on huomattu Varsinais-Sumessa.
Uusikaupunki-Turku välillä on nykyisellään sähköistetty raideyhteys, muttei lainkaan henkilöjunaliikennettä. Lähi- tai kaukojunaliikenne Raisioon olisi mahdollista heti kun seisake on rakennettu, ja muihin Uudenkaupungin radan kuntiin lähivuosina, kunhan yhteysvälille löytyy liikennöitsijä.
Tampereella kaupunkiseudun lähijunien pilotti käynnistyi vuonna 2019 ja siitä on saatu hyviä kokemuksia. Liikennöintiä aiotaan lähivuosina lisätä. Suomen lähijunaverkosto on laajentunut jo pääkaupunkiseudulta Kymenlaaksoon ja Lahteen.