Euroopan parlamentti on määritellyt kansalliset minimitavoitteet vaihtoehtoisen latausinfrastruktuurin rakentamiselle. Kunkin jäsenmaan tulee esittää vuoteen 2024 mennessä suunnitelma, jolla se pääsee tavoitteisiin.
Tämä tarkoittaa sitä, että Suomessakin on tulevaisuudessa oltava sähkö- ja vetyautojen latauspisteitä määräysten mukaisesti. Parlamentin kannan mukaan EU:n pääteillä on oltava ainakin yksi henkilöautojen sähkölatauspiste 60 kilometrin välein vuoteen 2026 mennessä. Sääntöihin on poikkeuksia muun muassa syrjäseutuja ja harvaan liikennöityjä teitä varten.
– Jos tiellä mitataan alle 1.500 autoa päivässä, sille voi anoa poikkeuksellista 100 kilometrin vähimmäisetäisyyttä, parlamentista sanotaan.
Mepit myös ehdottavat vetytankkauspisteiden lisäämistä EU:n pääteille 100 kilometrin välein.