Kilpailu- ja kuluttajaviraston (KKV) tekemän selvityksen mukaan vuoden 2018 taksiuudistuksesta on ollut hyötyä oikeastaan vain suurimmille kaupungeille ja kunnille. Sielläkin käytännöt ovat muuttuneet siten, että kyydin kilpailuttamisen ja hankkimisen vastuu on kuluttajalla itsellään. Aiemmin asiakas yksinkertaisesti soitti taksin ja pääsi haluamaansa kohteeseen suoraan.
Nykyään asiakkaiden täytyy selata sovelluksia ja odotella kontakteja. Pienemmillä paikkakunnilla tällaista tarjontaa ei edes ole ja hinnat ovat nousseet keskimäärin 15 prosenttia. Suuremmissa kunnissa hinnat ovat nousseet noin seitsemän prosenttia, mutta vaihtelu on suurta.
Taksin voi saada halvemmalla, mutta kaikilla asiakkailla ei ole mahdollisuutta käyttää sovelluksia. Taksin soittaminen maksaa, eikä se ole välttämättä edes tae siitä, että auto saapuu paikalle.
– On tilanteita, joissa taksin tilaaminen sovelluksella tai soittamalla ei ole mielekästä. Näitä ovat erityisesti vilkkaan liikenteen solmukohdat, kuten rautatieasemat, lentokentät ja satamat. Vilkkaan liikenteen paikoissa kuluttajan voi olla hankalaa valita itselleen sopivin kyyti. Hintojen vertailun lisäksi kuluttajan ei ole helppo varmistua esimerkiksi taksikyydin turvallisuudesta, KKV tiedottaa.