Sähkökatkoksiin ja muihin yllättäviin tilanteisiin varautuminen on näkynyt suomalaisten ostokäyttäytymisessä. Esimerkiksi Tokmannin tuoreiden myyntitilastojen perusteella kuluttajat hankkivat nyt kriisitilanteissa elämää helpottavia tuotteita.
Syys-lokakuun myyntitilastojen mukaan kaupaksi menivät esimerkiksi paristokäyttöisiä radioita, käsivalaisimia, säilykeruokia, tulitikkuja, retkituotteita, kanistereita, paristoja, aggregaatteja ja kaasulämmittimiä. Paristokäyttöisten radioiden myynti kasvoi 49 prosenttia, säilykeruokien 75 prosenttia ja aggregaattien 167 prosenttia edellisvuodesta. Kaasulämmittimien myynti kasvoi peräti 436 prosenttia.
Tokmannin myynnistä ja toimitusketjuista vastaavan Timo Heimon mukaan säilykeruoista erityisen suosittuja ovat olleet ananastuotteet, hernekeitto sekä sian- ja naudanlihavalmiste. Myös yritys pyrkiä vähentämään sähkön kulutusta näkyy myyntitilastoissa. Esimerkiksi energiaa perinteisiä valaisia tehokkaammin säästäviä led-polttimoitta myytiin syys-lokakuussa Tokmannilla 11 prosenttia enemmän kuin viime vuoden samana ajanjaksona.