Tuoreen selvityksen mukaan suomalaiset ymmärtävät, että omaa maata, sen työllisyyttä ja kotimaisuutta tukemalla saa eniten hyvinvointia aikaiseksi. Tapahtuipa maailmalla mitä tahansa, tulee oma tontti panna kuntoon ensimmäisenä. Siten voi vasta auttaa muita.
Moni suomalainen on seurannut huolestuneena maailman tilannetta. Useilla on halu auttaa muita ja osa joutuu pakon edessä kulkemaan maan ulkopuolella päätettyjen reunaehtojen talutusnuorassa. Se mikä kuitenkin tulisi merkata eniten, on suomalaisuus ja Suomen kansan hyvinvointi. Suomalaisen Työn Liiton tekemän selvityksen mukaan edes maailman myllerrys ja isot uhkakuvat eivät ole muuttaneet suomalaiskuluttajien arvoja.
– Suomalaiset kuluttajana haluavat edelleen tukea kotimaisuutta ja vastuullisuutta valinnoissaan. Nämä ovat arvoja, jotka johtavat suomalaisten ostopäätöksiä. Tulevan vuoden aikana suomalaiset uskovat vahvasti, että he jatkavat kotimaisten ja vastuullisten tuotteiden ostamista, liitosta kerrotaan.
Viisi parhaiten suomalaisia kuluttajia kuvaavaa asiaa:
1. Suosia kotimaista tuotteita ja yrityksiä aina kun mahdollista
2. Kotimaisten palvelutarjoajien tukeminen aina kun mahdollista
3. Kotimaisen työn tukeminen
4. Ympäristöystävällisten tuotteiden ostaminen aina kun mahdollista
5. Vastuullisesti tuotettuja tuotteita ja palveluita aina kun mahdollista