Viisi matkatrendiä vuodelle 2023 – uusia kokemuksia ja hyvinvointia

Lifestyle Matkailu Viihdeuutiset · Annukka Heikkilä

Koronapandemia vähensi ihmisten matkustelua huomattavasti. Viime vuonna matkailu alkoi kuitenkin jälleen lisääntymään ja sama trendi on jatkumassa tänäkin vuonna. Apollomatkojen mukaan vuodesta 2023 näyttää tulevan vuosi, jolloin suomalaiset todella palaavat takaisin lomamatkojen pariin sähkökriisistä ja kohonneista kuluistakin huolimatta. Apollomatkat ovat ennustaneet tulevalle vuodelle myynnin ja tutkimusten perusteella viisi matkailutrendiä.

Kuva: Apollomatkat

1. Uusia kokemuksia



Ihmiset haluavat poistua mukavuusalueiltaan ja päästä tutustumaan maailmaan. Tarjolla olevat elämykset, kuten zipline-seikkailut, saaristoristeilyt, vaellus sekä surffaus näyttävät vaikuttavan entistä enemmän matkakohteen valintaan. Edellä mainittuja aktiviteetteja on tarjolla muun muassa Kroatiassa, Portugalissa, Kreikassa sekä uutuuskohde Zagoriassa.

2. Paikallisia makuja



Apollon tekemästä kyselystä kävi ilmi, että lomalla arvostetaan eniten paikallista kulttuuria ja ruokaelämyksiä. Uusia makuja ollaan myös lomalla valmiimpia kokeilemaan kuin kotikeittiössä.

Kuva: Apollomatkat

3. Kurkistus pinnan alle



Lomakohteisiin tutustutaan jo ennen matkaa ja kohteista etsitään uutta koettavaa. Hotellivalinnoissa pienet perheomisteiset hotellit ohittavat usein suuret lomakeskukset. Inspiraatiota ja vinkkejä seuraaviin lomiin saadaan eniten sosiaalisesta mediasta ja läheisiltä ihmisiltä.

Kuva: Apollomatkat

4. Yhteistä aikaa ja hyvinvointia



Vuoden 2023 lomamatkaan halutaan yhdistää laatuaika perheen kanssa sekä itsestä huolehtiminen, harrastuksia unohtamatta. Monelle tämä tarkoittaa liikuntaa ja hyvinvointiin panostamista. Moni suunnittelee myös lähtevänsä lomalle ensi kertaa yksin, ja tällöin valinta osuu usein juuri treenihotelliin.

Kuva: Apollomatkat

5. Räätälöity omiin tarpeisiin



Liikunnan harrastajat eivät ole ainoita, jotka valitsevat hotellin harrastusten tai elämäntilanteen perusteella. Jopa 7 kymmenestä Apollon kautta kesäloman varanneista on valinnut jonkin Apollo Mondo konseptihotelleista, mikä kertoo siitä, että matkailijat haluavat personoida matkansa entistä enemmän juuri heille itselleen sopivaksi.